Zweetdoekjes en Mount Magdiwata - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu Zweetdoekjes en Mount Magdiwata - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu

Zweetdoekjes en Mount Magdiwata

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

15 Augustus 2008 | Filipijnen, Manilla

Hoi daar!

Hoe is het met jullie? Zijn we flink medailles aan het binnenhalen of valt het wel mee?

Hier zijn we inmiddels aan onze nieuwe situatie gewend. Door de weeks werk ik voortaan in Hinatuan Bay en Remco nog steeds bij het provincial government van Agusan del Sur (ligt 1,5 uur met de bus uit elkaar).
Mijn eerste werkweek begon goed, nieuwe kamer ingericht, een aantal projecten van CERD afgeweest, geluncht op een onbewoond eiland, ben voorgesteld aan de vissersfederatie van Hinatuan etcetc.

Na deze eerste week had Remco voor het weekend een leuke rustgevende activiteit geregeld, Mount Magdiwata beklimmen. Dat is de berg waar we altijd tegenaan kijken vanuit San France. ’s Morgens vroeg opgehaald door 2 mannen van het search and resque team (mmm, slecht of goed teken?) die onze gids waren. Je kunt hier eigenlijk niks zelfstandig doen, aangezien het gebied onbegaanbaar is en er nog helemaal geen tourisme ontwikkeld is.

Al snel bleek de tocht niet netjes over paadjes te gaan (dom om dat ook uberhaupt te denken), maar gingen we recht door de rivier omhoog. Goed idee met een herstellende knie…vooral toen we tegen een waterval opkeken die we vervolgens met touwen omhoog abseilend moesten trotseren. Ja, hier kan alles. Ben volledig stuk gegaan, op elk onbedekt stuk lichaam 10 keer door mieren gebeten, en als een halve idioot met bamboostok de afdaling gemaakt (wat spierpijn in mijn hele lijf veroorzaakte), maar we hebben het gedaan! We hebben de Mount Magdiwata beklommen. Ook weer afgevinkt..

Laatst hebben we ook nog gecaved in de grotten van Prosperidad. 3 uur lopen, kruipen en zwemmen door druipsteengrotten. Was enorm gaaf en we hebben erg leuke mensen leren kennen daardoor. Nu we dus een beetje aangepapt hebben met de avonturiers van Agusan die de toeristische mogelijkheden in kaart aan het brengen zijn, hebben we tenminste es wat te doen in het weekend en kunnen we dat luie zweet er af en toe uitlopen. De zweetdoekjes die ze hier allemaal gebruiken komen dan echt wel van pas. Komen ook van pas als je niksdoet en toch zweet. Eigenlijk zweet je hier gewoon de hele dag door, het blijft maar heet.

Remco is op het moment wat zijn werk betreft bezig met het stimuleren van internet gebaseerde marketing om de producten uit Agusan aan de internationale markt te presentereren. Daardoor wordt hopelijk investeren en ook tourisme hier in Agusan bevorderd. Goed bezig dus.

Ikzelf werk nu bij een NGO die visserscommunities helpt bij het produceren en verhandelen van vis of zeeproducten. Ik werk met het technische team (2 marinebiologen) en moet hen gaan leren over business development, zodanig dat ze daarna andere mensen erin kunnen trainen. Het gedeelte economische ontwikkeling van het CERD programma is namelijk tot nu toe nog niet goed uit de verf gekomen. Hopelijk kan ik ze dat dus gaan leren de komende maanden. Als testcase gaan we de zeewierproducenten helpen ontwikkelen. Zeewier is een mooi alternatief voor vissen hier, omdat én de prijs op de markt goed is, én het overvissing tegengaat. Het is een relatief makkelijke business. Je spant lijnen in het water en bindt daar kleine stukjes zeewier aan vast. Wacht 3 maanden om het te laten groeien, dan verzamel je het, laat je het drogen en verkoop je het. Zeewier wordt voornamelijk gebruikt om pharmaceutische producten, dierenvoeding, gel, tandpasta en cosmetische producten van te maken, dus best wel een veelzijdig product. Daarnaast kun je het eten (als je het niet droogt), het smaakt best goed als salade met een beetje azijn, uitjes en gember. Ben inmiddels gewend aan het eten van rijst met vis, eet het af en toe nu 3 keer per dag namelijk en het is echt prima weg te krijgen, zelfs om 7 uur ’s morgens!

We hebben wel besloten maar tot kerst hier te blijven, aangezien we 8 maanden uit elkaar wonen een beetje overdreven vinden als newly weds. Hebben een mooi reisplannetje verzonnen om de resterende maanden door te komen en sindsdien voelen we ons eigenlijk stukken beter :)!

Verder is mijn zus vorige week getrouwd en krijg ik er een nieuw neefje of nichtje bij in maart. Goede reden om wat eerder voor naar huis te komen ook. Denk dat het zo rond eind april gaat worden.

We vliegen nu zondag naar Cebu voor een VSO-conferentie. Ben benieuwd naar al die andere volunteers en daarna gaan we weer proberen een weekje vakantie te vieren.. Jullie horen het wel, wat dat weer op gaat leveren haha

Veel groetjes!

Remco & Ilse

ps: voor meer foto's:

http://picasaweb.google.com/rr.heijnen/NieuweFotoSVanDieHeijnenWijnen?authkey=jwHDn1zHYlU

  • 15 Augustus 2008 - 07:43

    Wanda En Theo:

    Hoi Ilse en Remco,
    Fijn dat jullie lekker aan het werk zijn. Een mens moet gewoon preste-ren. Geniet van jullie omgeving, het ziet er fantastisch uit. Leuk vooruitzicht om in april naar huis te gaan. Misschien zien we jullie dan. Groetjes, Wanda en Theo

  • 15 Augustus 2008 - 11:20

    Wouter:

    Hey Ilse en Remco,..
    Ik vind het geweldig om jullie verhalen te lezen. Het ziet er schitterend uit op de foto's. Maar dan realiseer ik me dat het niet gewoon even 2 weken vakantie zijn maar dat jullie er écht wonen... en dat is toch wel even iets heel anders. Elke keer weer als ik iets lees of jullie foto's bekijk komt er maar één ding in me op. RESPECT..
    Geniet ervan en pas goed op jullie zelf...
    Grtz... Wouter

  • 15 Augustus 2008 - 21:30

    Vanja:

    Heej Ilse en Remco,
    Leuk weer iets van jullie te horen en te zien! En gezellig dat jullie eerder terugkomen! Begrijp ik het nu goed dat jullie doordeweeks apart wonen? Latten in de Filipijnen? ;-) Gefeliciteerd met het aankomende neefje of nichtje (we can shake hands!) en ben erg benieuwd naar jullie reisplan!
    Liefs Vanja
    PS De Azoren zijn trouwens een leuke Europese vakantiebestemming, voor als jullie daar s aan toe zijn na thuiskomst. Heb me er goed vermaakt...

  • 15 Augustus 2008 - 22:31

    Barry:

    hej, klein berichtje uit Noorwegen(vakantie). leuk jullie verhalen weer te lezen. begrijp dat ik op moet schieten als ik nog langs wil komen voor een kop koffie? :-) groetjes, barry

  • 18 Augustus 2008 - 21:08

    Fabian:

    Hoi hoi,
    Positieve berichten, hartstikke goed, maak er het beste van! En leuke uitstapjes hoor, heel goed laat dat luie zweet maar rijkelijk vloeien! ;)
    En heeeel egoistisch, dat wat eerder naar huis komt klinkt mij als muziek in de oren... :)
    Gegroet,
    Fabian

  • 20 Augustus 2008 - 08:55

    Nadine:

    Ha die Ilse,
    Je hebt goede reclame gemaakt. Volgens mij best ee mooie plek om te bekijken. Ik weet alleen niet of ik het precies op dezelfde manier zal doen...
    Wel grappig: ik zag gisteren heel toevallig een programma over zeewiervissen. Het zijn net druivenstruiken, maar dan onder water. Inderdaad met touw vastgemaakt zodat het niet met de stroming wordt meegevoerd.Ze halen er de lichtgroene uit, of niet?
    In ieder geval: wederom leuk je verhalen te lezen.
    Hier gaat het ook goed. Onze dochter Juline groeit als kool en haar lachjes zijn heerlijk. In de eerste week van november zal ik weer beginnen met werken. Ook de opleiding zal dan weer verdergaan. Best even wennen denk ik...
    Veel liefs,
    Nadine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 April 2009

Home sweet home of crisisberaad?

28 Februari 2009

bijna naar huis...

25 Januari 2009

Spierpijn in een dwergtentje

13 Januari 2009

Van Chopsticks naar kiwi's

13 Januari 2009

Van Chopsticks naar kiwi's
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 40206

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: