Spierpijn in een dwergtentje - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu Spierpijn in een dwergtentje - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu

Spierpijn in een dwergtentje

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hoi allemaal,

Alles goed daar in Nederland?

Hier weer tijd voor een update. Na een kleine 2 weken Nieuw-Zeeland en 9 fietsdagen verder beginnen we een beetje een indruk te krijgen van het land. Het eerste wat opvalt hier is de stilte, de rust en de uitgestorvenheid. In het begin moest ik daar echt aan wennen, vond het maar saai, maar nu het een beetje begint in te werken is het heerlijk. Dan als 2e valt ons de rijkdom van de mensen hier op. Zowat iedereen woont in een vrijstaande bungalow met een flinke lap grond eromheen, rijdt in een jeep of SUV en bij een flink aantal hangt er nog een loeigrote speedboot achteraan ook. Als 3e valt ons het uitgebuite en milieuvervuilende toerisme op. Nieuw Zeeland wordt het adventure paradise van de wereld genoemd. Menig toerist laat zich met speedboot op hoge snelheid door kloven varen, helicoptervliegend op gletsjers of sneeuwtoppen afzetten en gaat op airsafari om fjordland te bekijken vanuit de lucht. Als het gewenste adrenalinepeil dan nog niet bereikt is, kun je altijd nog het geld uit de zakken laten kloppen door te gaan bungee-jumpen...Nee, onze keuze om te gaan fietsen vinden we zo gek nog niet. We krijgen zelfs carbonkorting op sommige campings als fietser.

Onze fietsreis is niet geheel vlekkeloos verlopen. De eerste dag begon met 4 lekke banden in de eerste 10 km. Wat een lol. We waren ivm jetleg al veel te laat vertrokken dus hebben we tot 19:30 doorgefietst. Dan was het verkeer even wennen. Je rijdt hier gewoon op hoofdwegen ergens tussen de berm en de witte streep. Goed opletten dus en daarnaast rijden ze hier ook nog aan de linkerkant van de weg. Iets wat we de 1e week elke ochtend weer ondervonden als er weer een automobilist hoofdschuddend ons tegemoet kwam rijden. Daarnaast stond Remco's compas nog afgesteld op het noordelijke halfrond, wat ons richtingsgevoel en keuzes voor welke kant we op moesten rijden er ook niet echt veel beter op maakten. Maar...uiteindelijk zijn we dan toch de goede kant opgereden en hebben we inmiddels Mount Cook (mooi berggebied met gletsjers) en Queenstown bereikt.

Dan ons tentje. Onze trotse aanwinst weegt slechts 1,8 kg! Bij de 1e keer opzetten stonden we echter toch wat beteuterd te kijken. 1,20 meter breedte is toch best wel krap bleek. Na 1 nacht wakkerliggen hebben we de inventieve oplossing gevonden en kijk ik 's morgens tegen 2 voeten aan ipv Remco's hoofd :). Nu slapen we als een roos, wat vooral ligt aan het feit dat we volledig uitgeteld zijn na een dag fietsen. Die Nieuw-Zeelandse Alpen moet je niet onderschatten. De zadelpijn valt uiteindelijk wel mee, maar onze bovenbenen doen zeer! Als ik me 's nachts omdraai op mijn luchtbed schiet er nog net geen kramp in. Tijd voor een paar rustdagen dus. De komende 2 dagen hebben we dan ook een auto gehuurd en gaan we naar het fjordlandschap om daar 6 (!) uur te gaan kajakken. Ja je moet wat op je rustdag...
Het is 1 van de meest imposante fjorden ter wereld en we vertrekken om 6 uur 's morgens zodat er nog geen toerist te bekennen is. Dat zal echt een mooie ervaring gaan worden.

In totaal gaan we 6 weken fietsen en maken we een ronde op het zuidereiland terug naar Christchurch. Vanaf woensdag gaat het echte werk in de Alpen beginnen. Daarnaast valt er in dat gebied 7 meter regen per jaar. Alleen van het kijken naar ons fietsschema worden we al moe, maar we gaan stug door. De natuur maakt het helemaal goed en bovendien verdwijt onze in de Filipijnen opgebouwde speklaag als sneeuw voor de zon.
Van de Nieuw-Zeelandse bevolking zijn we nog niet heel erg onder de indruk geraakt. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat we veel op campings verblijven. Hierover de volgende keer meer!

Veel groetjes van ons

I & R

• 25 Januari 2009 - 09:35

Wendy:

Echt schitterend hoor jullie avontuur te volgen. Ben daardoor ook steeds meer aan een eigen avontuur aan het denken. Nou veel plezier op jullie rust dag ;)

liefs wendy

• 25 Januari 2009 - 11:33

Birgit:

dikke kus en ik zal er deze week nog eens voor gaan zitten

• 26 Januari 2009 - 06:21

Wanda:

Jullie komen helemaal afgetraind terug. Zet 'm op, dan wordt het vanaf woensdag een makkie!
    Ondanks dat het afzien is, merk ik wel dat jullie erg genieten.

• 26 Januari 2009 - 14:51

Karin:

Leuk om jullie verhalen te lezen :D

In Nederland enthousiaste waarschuwingen m.b.t. Nieuw-Zeeland: GA ZEKER NIET WILD CAMPEREN!!! i.v.m. Nieuw-Zeelanders met slechte bedoelingen die het voorzien hebben op toeristen...
    Dus: niet doen! Ook niet stiekem, want we zien jullie vervolgens meteen hier op het nieuws terug!

Van andere mensen die fietsvakanties hebben gemaakt, heb ik vernomen dat het fenomeen 'rustdag' niet zo werkt, omdat het fietsen zodanig verslavend schijnt te werken, dat je er niet meer echt mee kan stoppen.
    Ik denk dat 6 uur kanoen dit gemis wel zal compenseren. Hihi

Geniet van de natuur, elkaar en elkaars voeten! En doe voorzichtig!!

Liefs en dikke zoen voor allebei!
    Karin xx

• 31 Januari 2009 - 17:55

Vanja:

Wat een bikkels zijn jullie toch! Wel ook n beetje uitgerust terugkomen he? ;-) Lekker uitgewaaid zullen jullie tzt iig wel zijn. Ik ben afgelopen week gaan skien in Oostenrijk, ging toch wat beter dan snowboarden (lees: dit keer niets gebroken en zelfs zwarte pistes gedaan!)

Genietse nog en tot snel?!

Lfs Vanja

• 08 Februari 2009 - 18:13

Jose En Laura:

ga zo door en work it baby!!!