Van Chopsticks naar kiwi's - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu Van Chopsticks naar kiwi's - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ilse Wijnen - WaarBenJij.nu

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal,

Nog een gelukkig nieuwjaar voor iedereen! Allemaal geschaatst inmiddels? Jammer dat we dat gemist hebben..

Zo langzaam als de tijd in de Filipijnen ging, zo snel gaat ie nu voorbij. Voordat we het wisten stonden we alweer in Hong Kong, op voor de volgende fase van de reis: Nieuw-Zeeland. Hong Kong is ons schakelstation. Van de Filipijnen naar China, van China naar Nieuw-Zeeland en straks zijn we er ook weer even voordat we naar huis terugvliegen. Hong Kong is zo anders dan alle andere plekken waar we komen dat we mooi even rustig kunnen schakelen.

Onze 3 weken in China waren heel anders als dat we hadden voorgesteld. Ten eerste was het overal veel kouder dan we dachten, ten tweede was het veel toeristischer dan we dachten en ten derde is niet de authentieke Chinese cultuur waar je voor naar China moet komen, maar de ontzettend strak georganiseerde steden en booming economische business. Althans, dat is wat op ons het meeste indruk maakte. Van alle ontwikkelingslanden waar ik ooit geweest ben heb ik nog nooit zo'n hardwerkend volk en strakke organisatie in verkeer, stedelijke bebouwing en tijdsschema's meegemaakt. Waar je ook bent, iedereen is bezig met iets. Is het het oude communistische regime wat hiervoor gezorgd heeft, was het de kou waardoor je beter maar niet stil kan blijven zitten want dat krijg je het pas echt koud (en ze doen niet aan centrale verwarming helaas) of zit het toevallig in de genen van de Chinees? Dit moet ik nog even googlen als ik meer tijd heb...

Als toerist blijf je wat dat betreft maar een beetje aan de zijlijn staan kijken, want de mogelijkheid om de dingen echt te snappen krijg je niet in zo'n korte tijd. Daarbij komt dat je eigenlijk niemand iets fatsoenlijk kan vragen omdat ze geen woord Engels spreken. We hebben maar 2 woorden Chinees geleerd, maar onze handen- en voetentaal is wel weer tot een indrukwekkend niveau gestegen. Fysiek plassen nabootsen (met geluid) is zo'n beetje het niveau waar je dan aan moet denken, want zelfs WC, toilet, loo, bathroom doet geen enkele bel rinkelen bij de Chinees. Het was weer een ervaring op zich.

Gisteren zijn we vanuit Hong Kong naar Christchurch in Nieuw-Zeeland gevlogen. Toch nog 11 uur vliegen gewoon! Lang hoor. We zitten nu dan ook op een 12 uur tijdsverschil met Nederland. Dus terwijl ik jullie goedemorgen kan wensen, gaan wij zo slapen.
Gisteren en vandaag hebben we enorm geshopt. We hebben dit fietsplan NZ pas in de Filipijnen bedacht, dus ondanks dat we thuis alles hebben liggen, moesten we een tent, kookgerei, brander, fietsbroek, etcetc allemaal opnieuw kopen. De fietsen en fiettassen hebben we gehuurd, dus dat ging makkelijk. Morgen gaat de grote fietstocht beginnen!

Het enige wat ik tot nu toe van NZ weet is dat ze de mensen hier kiwi's noemen. Niet omdat ze daarop lijken, maar omdat ze hier een klein nationaal vogeltje hebben dat zo schijnt te heten. Na deze onmisbare info kan ik wel afsluiten denk ik, dus tot de volgende keer!

Veel groetjes van ons (nog zonder zadelpijn)